fbpx
Tagasi

Et kõik ausalt ära rääkida, pean alustama sellest, et minu sees on üks geen, mis ei lase mul normaalse inimese kombel rahulikult elada. Seetõttu pean ma alatasa midagi korraldama ja tegelema asjadega, mis tavapäraselt inimestele pähe ei tulekski. Kui ilmus teade, et on võimalik taotleda enesetäiendamiseks vaba semestrit, siis olin kindel, et panen ennast proovile. Kirjatöö jäi esialgu toppama, aga viimaks panin oma plaani kirja. Lisaks oma kirjapandule sain ülesandeks leida võimalus stažeerimiseks kas Eestis või välismaal. Otsingud Eestis ei andnud tulemusi, piiri taha esitasin kaks taotlust ja minu ammune unistus Islandit lähemalt tundma õppida, saigi teoks.

Muutunud õppekavad ja vananenud materjalid, uued tuuled õpetamises ja tahtmine asju paremuse poole liigutada andsid kindla teema. Rõivaste õmblemise üks alustalasid on tugev baas erinevate tootesõlmede õmblemises. Et krae hoiaks kaela ligi ja taskupõhjad peaks rahakoti raskusele vastu. Lisaks kõik teised väikesed detailid, mis teevad rõivast kunstiteose või hoopis praktilise kehakatte. 

Tootesõlmede õmblemise tööjuhendid koosnevad kolmest osast- tööprotsessi kirjeldus, tööjoonised ja etapiviisilised näidised. Nende valmistamine oli peamine osa minu vaba semestri eesmärkidest.

Islandil stažeerimise eesmärgiks sai lähemalt uurida nende kutsekoolide tekstiilierialade õppeprotsessi ja õppemeetodeid, samuti kasutatavaid õppematerjale.

Kõige keerulisem osa protsessist oli oma tehnoloogiliste teadmiste kirjapanek nii, et kõik sellest ühtemoodi aru saavad, ja leppimine arvutiprogrammi trikitamisega. Samas oli boonuseks uusi materjale töö käigus õppetöös katsetada.

Tulemuseks on mitu mapitäit õppematerjale, mis leiavad tee ka Moodle õpikeskkonda. Lisaks on olemas oskus sellisel viisil õppematerjalide koostamise õpetamiseks ka kolleegidele. Pikemas perspektiivis – kui kõik sisud on õpilastega läbi töötatud ja vastavalt nende arusaamisele vajadusel kohendatud, koondada valminud materjalid digiõpikuks.

Ajal on kombeks kiirelt lennata ja nii saigi viis kuud ootamatult ruttu läbi. Jäänud oli viimane kuu, mille käigus olin Islandil, Reykjaviki kahes koolis vaatamas, kuidas nende õppetöö on korraldatud, millised on sealsed ruumid ja õpilaste võimalused ning leida midagi, mida ehk meilgi tasuks kasutusele võtta.

Kõigepealt tahan öelda, et sealsed inimesed on lihtsalt imelised. Soojad, sõbralikud ja hoolivad. Ja väga lihtsad. Keegi ei kiirusta. Kulgemine on märksõna. 

Lähemalt Reykjaviki koolide eluolust ja Islandist saab lugeda minu BLOGIST:.

Vaba semestrit kokkuvõtteks tahan öelda, et iga õpetaja peaks saama võimaluse olla õppetööst igal õppeaastal vähemalt kaks nädalat eemal ja pikemalt iga nelja- viie aasta järel. Nii võib silma hakata väga lihtsalt teostatavaid mõtteid, millega oma kooliellu pisut värskemat tuult tuua.

Islandil jäid silma koolimaja seintel olevad suured stendid, milledel õpilased esitlesid oma valminud töid. Lisaks olen lummatud mõlema külastatud kooli materjalide laboritest, kuhu on koondatud tänapäevased tehnoloogilised vahendid: laserlõikurid, 3D printerid, vinüülilõikur, sublimatsioonipress, tikkimismasin, plotter lõigete väljaprintimiseks jms. Ruumis on kasutamiseks vajalike programmidega varustatud arvutid, kõiki seadmeid saavad kasutada kõik õpetajad ja õpilased, kokkuleppel ka külalised. Laboris on alati juhendaja ja seadmete väga põhjalikud kasutusjuhendid. Õpetajad saavad seda kasutada ka õppegruppidega tundide läbiviimiseks.  Usun, et selline labor on võimalik luua ka meie koolis ja annaks palju juurde nii õpetajatele kui ka õppijatele.

Tartu Rakenduslik Kolledž võimaldab oma õpetajatele enesetäiendamiseks vaba semestrit alates 2021. kevadest. Kui Helini vaba semester Sind inspireeris, siis Tartu VOCO ootab oma õpetajatelt vaba semestri taotlusi veel kuni 10. maini. Täpsemalt saab enesetäiendamiseks vaba semestri taotlemise ja määramise tingimustega tutvuda kooli SISEVEEBIS.

 

Helin Liiv
Iluteeninduse ja tekstiili osakond
Kutseõpetaja
Helin.liiv@voco.ee

 

Kopli 1 Põllu 11