Tartu VOCO ja ZBC avasid ühise rahvusvahelise klienditeeninduse valikkursuse
Pole sugugi tavaline, et koolid käivitavad ühise kursuse ning alustavad õpetamist ja õppimist samal ajal samas virtuaalses klassiruumis. Veelgi haruldasem on selline rahvusvaheline koostöö kutsehariduses. Aga nüüd on Tartu Rakenduslik Kolledž ja Zealandi Ärikolledž esimese pääsukese lendu lasknud ning esimesed ühised tunnid „International Customer Service“ kursusest veebis ära pidanud.
Kursuse sünniloo taga on kutseõpetaja Triinu Virnas, kes möödunud õppeaasta esimese semestri veetis õpirändurina Taanis, Zealandi Ärikolledžis. Esialgu sealseid kolleege varjutades, siis juba kaasõpetaja rollis ning lõpuks koos õpetaja Pia Bonnenseniga uut rahvusvahelise koostöö vormi ühiseks rakenduskavaks voolides.
Üks oli selge juba algusest peale – International Customer Service kursust tuleb õpetada inglise keeles ja rahvusvahelisena. Praktiline koostöö on see mis muudab õppimise tegelikult sisukaks samamoodi nagu vett täis bassein on oluline, et päriselt ujuma õppida. Teine, kuid mitte vähem oluline komponent oli ümberpööratud klassiruumi meetod. Ikka selleks, et õppimine oleks avastuslikum ja praktilisem. Ja hoolimata sellest, et ühtki sarnast eeskuju polnud varnast võtta ei Tartus ega ka Taanis, sai valikaine kursus Moodle’sse üles, et juba sellest sügisest seda rakendada.
Õpetaja Triinu Virnase sõnul on sellist kursust kõigile vaja. „Rahvusvahelise klienditeeninduse eesmärk on anda õpilastele ülevaade kuidas ajada äri ja pakkuda parimat teenindust teisest rahvusest inimesele. Ja vaatame ükskõik kuhu, väikeäridest rahvusvaheliste korporatsioonideni – aina rohkem tuleb kõigil rahvusvahelisi kliente tunda ning neile teenuseid pakkuda hoolimata riigipiirist või keelebarjäärist. Ole sa automaaler või pottsepp, kliendiga peab ikka rääkima ning klienditeenindusest, ka rahvusvahelisest pole pääsu. Kui koolist on algsed kogemused olemas, siis on edaspidi tööelus millele toetuda,“ selgitas ta õhinal. „Või võtame Eesti haridusstrateegia – ka seal on multikultuuriline haridus sees. Ning nüüdisaegne õpikäsitlus – palun väga, seda me oma ümberpööratud klassiruumiga ning rahvusvahelise koosõppimisega teeme,“ jätkab Virnas.
Õpilased on Triinuga ilmselt sama meelt. Kui Tartu VOCO valikainetele registreerimise avas, siis täitus rahvusvahelise klienditeeninduse moodul huvilistest välgukiirusel. Kursusele on kokku tulnud mehhatroonikuid, kokkasid, müügikorraldajaid, ärikorraldajaid ja IT õppijaid. „Ma saatsin oma õpilastele kirja ja juba 10 minuti pärast tuli tagasiside, et enam kursusele registreerida ei saa. Kohad said lihtsalt nii kiiresti täis.“ Kokku on rahvusvahelisel klienditeeninduse kursusel 22 õpilast, täpselt pooled neist Tartust ja pooled Taanist, Naestvedist.
Triinu tunnistab, et suure huvi üle on mõistagi hea meel ja õppijal peabki olema huvitavaid ja elulisi kursuseid, kuid õpetajana on tulnud ette ka peavalu. „Näiteks kuupäevade kokkuleppimised on topelt aeganõudvad: liikuvad pühad, vaheajad, erinevad graafikud, millega tuleb arvestada. Ja kui ma kunagi arvasin, et mis see 1 tund ajavahet ikka ära pole, siis tegelikult on küll. Samuti on õppekorraldus koolides erinev ja kui VOCO´s on õppijatel valikaine, siis ZBC õppijatel pole valida muud, kui ekstra inglise keele tund,“ tõi ta näiteid.
Aga see kõik on nüüd seljataga ning esimesed samal ajal samas virtuaalses klassiruumis sama rakenduskava alusel toimunud tunnidki edukalt läbitud. „Alustasime algusest – kuidas suhelda, millises kanalis ärisuhteid algatada ja hoida. Oleme õppijad vastastikku suhtlema saanud ja ka see on väga oluline. Kontaktid on tähtsad! Kasutame ümberpööratud klassiruumi meetodit, mis tähendab seda, et õpetajad algatavad teema, teevad ülevaate teooriast ning jagavad materjalid. Õppijad peavad ise lugema, vastused leidma ja tegema järgmiseks tunniks esitluse. Meie kuulame ja arutleme ning siis jälle uus teemaarendus. Rollid on meil paigas : mina olen klienditeeninduse ja müügi õpetaja ja Pia on keeleõpetaja. Ning kuna õppekeel on inglise keel, siis mõistagi on sõnavara kui grammatika õppimine ja keeleline areng üks kursuse tulemus, sest keel areneb ainult siis, kui seda kasutad. Näiteks kui mina aasta tagasi Taani läksin, siis ma võisin ka puterdada, et I speak really good London. Aga võõrkeelne keskkond ongi see koht kus õppida ja areneda ning seepärast ma ei ole küll midagi eesti keeles üle seletanud“.
Virtuaalsetele Meet’i tundidele lisaks on planeeritud ka päriselt ühine õppetöö. Triinu Virnase sõnul plaanivad tartlased juba märtsis kohvrid pakkida ja Taani sõita. „Naestvedis toimuvad ühised tunnid, õpilased teevad oma viimased ettekanded ja saavad tagasiside. Lisaks ootavad neid seal juba tuttavad kaasõpilased ees ning kindlasti vaatame linna ja huviväärsusi,“ lubas Virnas.
Esimene tagasiside õppijatel on igatahes positiivne. „Näiteks öeldi, et polegi nii hirmus,“ naeris ta. „Veel meeldib õpilastele, et meil on õpetaja Piaga läbimõeldud teemad ning omavaheline klapp, viskame nalja ja see tõmbab ka õppijatel pinged alla“.
Mõistagi on õpilaste huvi ja tagasiside väga väärtuslik aga annab ka kindlustunde, et sellise kursusega jätkata. Juba on koostöö vastu huvi tuntud ka Hispaaniast, Barcelonast ning võimalus veelgi enam erinevate riikide, kultuuri- ja temperamendiga õppijaid ühele kursusele tuua, on õhus. „Jah, see võiks olla üks eelis miks VOCO´sse õppima tulla,“ ei tee Virnas saladust. „Sellist rahvusvahelist kursust, kus on oma rakenduskava, kindlast teemad ja õppemeetod, mida saad valikainena kutsekoolis inglise keeles õppida, Eestis rohkem ei ole. Teiseks on esimesed tunnid mulle tõestanud, et see töö ja vaev, muretsemine ja pool aastat välismaal elamist – see on ära tasunud! Kui õpilastele meeldib, kui nad on rahul ja õnnelikud ning naeratavad, siis väsimus lihtsalt kaob. See on õpetajale suurim motivaator,“ kinnitas õpetaja Triinu Virnas.
Lisainfo:
Kaire Mets
VOCO projektijuht
kaire.mets@voco.ee
7361877
5066568