Triinu Sirol – õpetaja ja õpirände saadik, kes usub rahvusvahelisse kutseõppesse
Täna alustab kutseõpetaja Triinu Sirol oma rahvusvahelist karjääri asudes Taanis, Zealand Business College´s õpilasi õpetama. Õnneks on tegu siiski ajutise stažeerimisega ning Tartu Kutsehariduskeskuse õppurite rõõmuks on Triinul plaan oma õpetamiskogemus vormida uueks rahvusvahelise klienditeeninduse mooduliks, mida saaks paralleelselt õppida nii Taanis kui Eestis.
Tagasi kooli!
Kutseõpetaja Triinu Sirol, kes kolmandat aastat Tartu kutsehariduskeskuse äri ja kaubanduse osakonnas klienditeenindust õpetab, on tegelikult kutsehariduskeskuse vilistlane. „Peale müügikorraldaja eriala omandamist õppisin edasi kaubandusökonoomikat Lääne-Viru Rakenduskõrgkoolis. Kogu aeg olen ka õpitud eriala töötanud. Selveri ketis sain jaekaubandusega päris tuttavaks aga pikemalt olen töötanud telemarketingis. Alustasin helistajana ning pärast seda olen olnud keskastme juht Valga telemarketingi ettevõttes, kus töötasid ka lätlased, kellega pidime koostööd tegema. Meie üksuse ülesandeks oli nii välja helistada ja müüki teha aga pakkusime ka ühele pakiteenuse ettevõtte klientidele tuge. Nii tuli telefonis paki saajate ja saatjate päringutele vastata ja vahest kliente ka rahustada. Valga tiimi juhtides sain aasta müügibrigadiri tunnustuse, mis tähendas seda, et meie tiim tegi väga head tööd,“ rääkis Triinu oma töökogemusest.
Paar aastat tagasi otsustas Triinu Tartu Ülikooli kutseõpetajaks õppida ning kui ülikool ta vastu võtmise kinnitas, söandas Triinu jala ka kutsehariduskeskuse ukse vahele pista. „Küsisin äri- ja kaubandusosakonna juhilt kas tööd on pakkuda ja õnneks saingi pakkumise. Nii õpetan alates 2019 aastast klienditeenindust peamiselt müügikorraldajatele, logistikutele ja ärikorraldajatele ning paralleelselt õpin kutseõpetajaks.“
Õpetaja mured ja rõõmud
Karjääripööre edukast müügijuhist õpetaja ametisse on Triinu jaoks tähendanud küll kaotust palganumbris, kuid võitnud on ta palju rõõmu ja särasilmi. „Tegelikult ongi nii, et õpetamine annab palju tagasi. Mulle meeldib kui saan aidata ja minu poole võivad õpilased tõesti kõikides küsimustes pöörduda. Hea õpetaja on psühholoog, sõber ja teadmiste edasi andja. See on vastutusrikas töö ning parim tänu on see, kui õppija silmad säravad, ta tahab õppida ja jõuab lõpudiplomini,“ rääkis õpetaja Triinu.
Kui silmade särast saaks valgust toota, siis poleks õpetaja Triinu tundides laelampe vaja. Praktilised ja elulised näited, kus vahel törts huumorit ja vahel keerukad juhtumid, pälvivad ohtralt positiivset tagasisidet.
Triinu on ka aktiivõppe tuline pooldaja ning seepärast otsustas ta kirjutada oma bakalaureusetöö teemal aktiivõppemeetodite kasutamisest kutsekoolis teooria õpetamisel. „Mina usun, et selle asemel, et poolteist tundi teooriat lugeda ja mõisteid selgitada on õigem kui õppijad tunnis ise aktiivselt vastusteni jõuavad. Õpetaja roll on teeots kätte näidata ja toetada, kuid õppijad peavad ise teemaga tegelema, vastuseid leidma ja arutlema,“ kinnitab Triinu. „Tegelikult meeldib see lähenemine ka õppijatele. Põhiline tagasiside on, et kordagi ei olnud aega Facebooki minna või mõelda mis ma õhtuks süüa teen,“ tõi Triinu näiteks.
Erasmusega õpirändesse
Taani minek sai alguse kui kutsehariduskeskus kuulutas, et õpetajatel on võimalik vaba semestrit taodelda ning selle raames ka välismaal stažeerida. Koos kolleeg Anu Tinteraga arutades tuli idee luua rahvusvaheline klienditeeninduse õppekava, mida õpetada inglise keeles ning see idee sai toetuse. „Alguses oli natuke ehmatus aga suur rõõm ka, et mind usaldati ja sellesse ideesse usutakse. Kutsehariduskeskus on väga hea koht kus töötada ja ma näen, et toetus ja meie tunne on kenasti siin olemas,“ kiitis Triinu.
Välismaale stažeerima minekut toetab aga Erasmus+ programm, mis viib nii õpetajaid kui õpilasi õpirändama. „Minu häda on see et räägin ainult inglise keelt ning seetõttu jäi sihtriikide valik väiksemaks. Lisaks veel koroonapiirangud. Aga kui rahvusvaheliste suhete koordinaator Andrei Atškasov pakkus välja Taani, siis olin kindel, et see on parim koht, kus rahvusvahelist õppekava koostöös teha.“
Septembri esimene nädal oli Triinu Sirol juba Zealand Business College´s koostööd ette valmistamas. Pikk praktika õpetajana mõnes teises koolis pole väga tavapärane ja Triinul tuli muuhulgas tõestada, et saab sellega hakkama. „Alguses esimest tundi vaatlesin, kuid siis paluti mul teine tund ise läbi viia. 15 minutit oli aega ette valmistada, kuid ära tegin ja sain ka palju positiivset tagasisidet õppijatelt,“ rääkis ta. Tegelikult käis ta kõikide õpetajate tundides ning nüüd on tal palju parem ettekujutus kuidas Taanis õppimine ja õpetamine päriselt käib. „Sain õpetajatega jutu peale, nüüd juba suhtleme Facebookis ning hea on kuulda, et mind oodatakse.“
Taani koolikorraldus tõi sära silma
Esimene ettevalmistav nädal tõi ka õpetaja Triinule sära silma, sest Taani kutsekoolis kasutatakse hästi palju ümberpööratud klassiruumi ja aktiivõpet. „Klassikalist loengut seal pole ja isegi klassiruumid on sellised, et pole laudagi kus õpetaja tahvli ees loengut saaks pidada. Selle asemel annab õpetaja grupile ülesande kätte. Koridoris on boksid, kus õpilased saavad tiimidega iseseisvalt töötada, ise uurivad teooriat või lahendavad ülesandeid. Õpetaja roll on juhendada ja suunata, anda õppijatele tagasisidet,“ rääkis Triinu.
„Teiseks erinevuseks on, et kui ühte ainet õpivad erinevate erialade õpilased, siis moodustatakse segarühmad. „Sa räägid ja juhendad kõiki ühekorraga. Mina hakkan õpetama bürootöötajaid, laotöötajaid, ärikorraldajaid ja müügiassistente. Mingi osa saan olla põhiõpetajale abiks, mingit osa õppest saan sisustada iseseisvalt,“ kirjeldab ta oma eesootavat tööd põnevusega.
Rahvusvaheline õppimine ja õpetamine
Triinu on esimene kutsehariduskeskuse õpetaja, kes Erasmus+ programmiga kaheks ja pooleks kuuks õpetama ja õppima läheb. Üksiti on ta esimene õpirände saadik, kes oma eeskujuga teisi nakatada tahab.
„Mu kõige suurem ootus on, et rahvusvahelise klienditeeninduse ainemoodul saaks teoks. Minu teada sellist inglise keelset valikmoodulit täna üheski kutsekoolis ei ole ja pole ka sellist praktikat, et ühte moodulit saaks õppida ja õpetada kahes koolis korraga. See on midagi suurt ja uuenduslikku aga tahan tõesti, et saaksime koos Zealand Business College´ga selle päriselt teostada,“ rääkis õpetaja Triinu.
Teiseks väljakutseks peab Triinu inglise keeles õpetamist ja üldse keelelist arengut „Ma võin Eesti keeles termineid teada ja praktikast näiteid tuua, kuid inglise keeles seda kõike teha on ikka teine. Keelepraktikat pean väga oluliseks.“
Lisaks loodab Triinu, et tema eeskujul ka teised õpetajad ja osakonnad julgeksid rahvusvahelist õpetamist ja õppimist ette võtta ning selle kogemuse kooli tagasi tuua. „Meil palju erialasid, kus samamoodi võiks rahvusvahelist õpet pakkuda, sest töö on üha rahvusvahelisem. Kui Sul on kasvõi 2 EKAPi ulatuses olnud võimalus inglise keeles õppida, siis saavad õppijad hoopis suurema kindlustunde. Teha midagi uut ja huvitavat ning seeläbi kutsuda tarmukaid õpilasi kooli, on samuti eesmärk,“ unistab Triinu rahvusvahelisest õppest kutsehariduskeskuses.
Eeskuju olevat nakkav ja meie õpirände saadik Triinu Siroli energia on juba nakatav. Kuidas tal Taanis läheb, lugege lähemalt blogist.