Tartu VOCO juhib autoerialade kutseharidusreformi – algamas on nelja-aastaste õppekavade uus ajajärk
Tartu Rakenduslik Kolledž (VOCO) Inseneriakadeemia on astunud uude arengufaasi, et vastata kiiresti muutuva tööturu vajadustele ja tõsta kutsehariduse kvaliteeti autoerialade valdkonnas. Alustatud on põhjaliku nelja-aastase õppekavade reformiga, mille eesmärk on ühendada senised autoerialad, toetada uute kutsete tekkimist ning pakkuda õppuritele kaasaegseid ja tulevikukindlaid teadmisi ja oskusi.
Õppekavade arendusprotsessi juhivad VOCO inseneriakadeemia vanemõpetaja Ismail Mirzojev ning autoplekksepa õppe juhtõpetaja Margus Ainsalu, kelle pikaajaline kogemus hariduses ja erialases valdkonnas aitab tagada, et uus lähenemine oleks sisukas, praktiline ja visiooniga.
„Me ei loo lihtsalt uut õppekava, vaid kujundame ümber kogu õpikogemuse. Soovime, et kutseharidus ei oleks mitte pelgalt ametioskuste omandamine, vaid ka hüppelaud edasiseks arenguks – nii tööturul kui akadeemilisel teel,“ sõnas Ismail Mirzojev.
2025. aasta jooksul koostatakse üks laiapõhjaline ning innovatsioonile suunatud autoerialade nelja-aastane õppekava, mis koondab endasse parimad senised kogemused ja uusimad suunad. See õppekava on suunatud tuleviku töökohtadele, pakkudes õppuritele teadmisi näiteks elektri- ja hübriidsõidukite hooldusest, vesinikutehnoloogiast, komposiitkereehitusest, kaitsetööstussõidukite remondist, rohetehnoloogiatest, sõidukite remonditeenuste korraldamisest ning kaasaegsest tööohutusest. Fookuses on läbivalt digipädevused ja õppija isiklik areng.
Reformi keskmes on töömaailma ootustele vastavus ja õppija vajaduste parem arvestamine. Õppekavade uuendamisel on võetud arvesse viimaseid innovaatilisi arenguid sõidukite hoolduse ja remondi valdkonnas, sealhulgas digitaliseerimist, rohetehnoloogiaid, elektrisõidukite süsteeme ja ohutustehnoloogiaid. Lisaks rakendatakse kaasavat õpet, mis toetab iga õppija individuaalset teekonda ja arenguvõimalusi.
Olulist rolli mängivad ka koostööpartnerid – käimasolev reform ei toimu suletud uste taga. Tartu Rakenduslik Kolledži teekonnal on partneriteks mitmed Eesti juhtivad kutsekoolid ning autoremondi ettevõtted ja esindused. Üheskoos töötatakse välja õppekavad, mis ei ole mitte ainult kvaliteetsed, vaid ka reaalselt töömaailmas rakendatavad. Selline koostöömudel tagab, et õppurite omandatud oskused on kooskõlas tööturu ootustega ning aitavad neil kiiresti ja edukalt tööturule siseneda.
Oluline sisend õppekavade arendusse on tulnud ka rahvusvahelisest koostööst, eelkõige Euroopa autoerialade tippkeskuste projektist AUTO-COVE 2.0. See koostöö on esile tõstnud vajaduse õpetada tulevikutehnoloogiaid – nagu elektri- ja vesiniksõidukid, akudetehnoloogia, ADAS-süsteemid, sõidukite remonditeenuste korraldust ja keskkonnasõbralikud remondilahendused – süsteemselt ja läbimõeldult juba kutsehariduse tasemel. Projekti kaudu saadud teadmised ja suunised aitavad VOCO-l kujundada õppesisu, mis valmistab õppijaid ette muutuvaks töömaailmaks ning tugevdab Eesti kutsehariduse rahvusvahelist konkurentsivõimet.
Uued nelja-aastased õppekavad avardavad õppurite võimalusi jätkata haridusteed rakenduskõrgkoolides või ülikoolides, näiteks Tartu Ülikoolis. Tugev teoreetiline baas ja praktilised kogemused annavad hea lähtekoha nii spetsialiseerumiseks kui teadustööga alustamiseks.
„Meie sihiks on arendada autoerialadele tulnud noortest oskuslikud, teadlikud ja pühendunud spetsialistid, kes mitte ainult ei kohane muutustega, vaid aitavad neid ka ise ellu viia“ rõhutas Margus Ainsalu.
Sõidukite remondi tehnoloogiate uus õppekava rakendatakse alates 2026. aastast. VOCO kutsub üles nii hariduspartnereid kui tööandjaid aktiivselt kaasa lööma, et ühiselt kujundada Eesti kutsehariduse tulevikku.