Tagasi

IT-kool

Keskhariduse baasil | Koolipõhine | 1 aasta
UX (kasutajakogemuse) disain keskendub positiivsete emotsioonide tekitamisele ning sellele, kuidas kasutajad navigeerivad kõigi erinevate UI-elementide vahel. UI (kasutajaliidese) disain viitab aga sellele, mida kasutajad tegelikult rakenduse ekraanil näevad – tekst, värvid, taustad, ikoonid ja liikuvad elemendid. 

KELLELE?

UX/UI-disaineritel on erinevad tööülesanded, mille käigus peavad nad näiteks planeerima, kaardistama kasutajateekonda, kujundama ekraane, viima läbi uuringud jne. See eeldab head suhtlemisoskust, tähelepanu ja keskendumisvõimet. UX/UI teadmisi ja oskusi saab rakendada väga erinevates valdkondades ning nõudmine tööturul selliste spetsialistide järele on suur.

Tartu Rakenduslik Kolledž on IT-valdkonnas tunnustatud kogemustega õppeasutus. Moodsa riist- ja tarkvaraga varustatud arvutiklassides ning laborites õpetavad spetsialistidest oma ala tipud. Kuna kasutajakogemuse disaini valdkond eeldab erinevate valdkondade head tundmist, siis tehakse koostööd Tartu Kunstikooliga ja kaasatakse praktikuid töömaailmast.

Hea kasutajakogemuse ja kasutajaliidese disainer on süsteemne, hea suhtleja ning vajadusel ka läbirääkija, süstemaatiline, analüütiline ning suure empaatiavõimega, et kasutajakogemust esiplaanile seada. Ta on innustunud ja alati valmis juurde õppima, sest valdkond areneb väga kiiresti.

KUIDAS ÕPE TOIMUB?
Põhiõpingutest moodustab praktika 23 EKAPit. 

Eriala kirjeldavad märksõnad: UI/UX, kasutaja sõbralikkus, koodid.

UX/UI disaini nooremspetsialist erialale vastuvõtmine toimub komplekskatse põhjal, mis koosneb kolmest osast:

 

1) Portfoolio (max 3p) eesmärk on tutvustada end sisseastumiskomisjonile ning näidata oma huvi ja valmisolekut õppida

  • Portfoolio tuleb koostada esitlusena ja jagada lingiga (nt Google esitlused, Canvas vm.).

  • Varasemad olemasolevad portfooliod võid lisada esitlusse linkidena.

  • Jälgi, et oleks antud vaatamise õigus igaühele, kellel on link.

  • Vormista töö ühtse stiiliga, loetavalt ja loogiliselt.


Sisseastumiskomisjon peab saama portfooliost vastused allolevatele küsimustele: 

  • Kes Sa oled? Räägi lühidalt endast ja oma taustast.

  • Millised on sinu hobid, millega vabal ajal tegeled?

  • Too välja huvi, miks Sa tahad seda eriala õppida? 

  • Kirjelda oma varasemaid tegevusi, mis Sinu õpinguid UX/UI disainerina toetavad. Too näiteid milliseid vahendeid/programme oled kasutanud ja mis eesmärgil? 

  • Too näiteid koos lühikirjeldusega oma varasematest töödest, mis demonstreerivad Sinu oskusi, näiteks joonistused, sketšid, plakatid, flaierid, veebileht, uurimistöö vm.

  • Kuidas aitab VOCOs õppimine Sind oma unistustele lähemale?

  • Millised on Sinu tulevikuplaanid peale õpinguid?

2) Loovülesanne (max 3p)

Loovülesandeks aitab sind ette valmistada Stimmer, K. Kasutajakogemuse disaini õpik.

https://issuu.com/karolinstimmer/docs/kasutajakogemuse_opik_karolin_stimmer


3) Grupivestlus (max 4p) eesmärk on hinnata kandidaadi suhtlemisoskust, eneseväljendust, väärtushinnanguid, ajaplaneerimise oskust ning võimet kohaneda uue õppekeskkonnaga.

Vastuvõtt avatakse 07.04.2025

Pärast õpingute lõpetamist õppija: 
  • kasutab omandatava kutse tasemel kokkulepitud erialast oskussõnavara, põhimõtteid, tehnoloogiaid, protsesse, töövahendeid ja seadmeid;
  • tunneb  suhtlemise ja psühholoogia aluseid ning seostab neid UX/UI disaini nooremspetsialisti tööga;
  • järgib protseduurireegleid ja parimaid praktikaid ning täidab UX/UI disaini nooremspetsialisti tööülesandeid;
  • tunneb UX/UI testimise võimalusi ning vahendeid;
  • kasutab kasutajaliidese loomisel ja testimisel tarkvaraarendus- ja kujundusvahendeid;
  • töötab tarkvaraarenduse meeskonna liikmena;
  • dokumenteerib enda ja teiste meeskonnaliikmete tööd.
Erinevates omandivormides olevad ettevõtted ja organisatsioonid, kus õppijal on võimalik juhendaja juhendamisel täita praktikajuhendis toodud praktikaülesandeid.

Praktikaülesanded: 

  • Õppija seostab kasutaja käitumismustreid psühholoogiaga (sh sihtrühmade erinevused)
  • tunneb kasutajakogemuse analüüsi põhimõtteid rakendab kasutajaliidese disaini põhimõtteid oma töös
  • kasutab struktureeritud, optimeeritud CSS koodi ja semantilist HTML koodi lähtudes W3C standardist ja kokkulepitud koodistandardist
  • rakendab ajakohaseid veebitehnoloogiaid oma töös
  • teostab kliendiprojekti lähtudes kliendi vajadustest, standarditest ja agiilse arenduse põhimõtetest.

ettevõtetes. Nooremspetsialistide töökohtade ülesanded on tavaliselt seotud kasutajakogemuse ja -liidese disaini põhitöödega, mis sisaldavad näiteks uuringute läbiviimist, prototüüpide loomist ja visuaalsete elementide väljatöötamist. Siin on mõned töörollid, mida nooremspetsialistid võivad täita, ja tüüpilised ettevõtted, kus nad võivad töötada:

Töörollid:

  1. UX/UI Disainer (Junior)

    • Töö ülesanded võivad sisaldada kasutajaliidese loomist, kasutajakogemuse analüüsimist, visuaalsete elementide ja interaktsioonide prototüüpimist, samuti töötamist meeskonnas, et luua lõppkasutajale sobivaid lahendusi.

  2. Kasutajauuringute assistent

    • Nooremspetsialistid võivad aidata kasutajauuringute läbiviimisel, sh intervjuude tegemine, kasutajakogemuse testimine ja andmete analüüsimine.

  3. Interaktsioonidisainer (Junior)

    • Fookus on rohkem interaktsioonide ja kasutajaliideste loomisel, et tagada intuitiivne ja meeldiv kasutajakogemus.

  4. Visuaalne disainer

    • Sellised spetsialistid keskenduvad rohkem visuaalsete elementide loomisele, nagu ikoonid, nupud ja värvilahendused, et tagada, et lõpptoode oleks esteetiliselt meeldiv ja kasutatav.

  5. Prototüüpimise assistent

    • Töötatakse meeskondades, et luua madala ja keskmise usaldusväärsusega prototüüpe, mida saab hiljem testida ja täiustada.

Ettevõtted, kus nad võivad töötada:

  1. Tehnoloogiaettevõtted

    • Suuremad tehnoloogiafirmad pakuvad rohkelt võimalusi UX/UI disaini nooremspetsialistidele, kuna neil on pidevalt vajadus kasutajakesksete ja intuitiivsete toodete järele.

  2. Disainibürood ja konsultatsioonifirmad

    • Väiksemad disainibürood või konsultatsioonifirmad pakuvad nooremspetsialistidele võimalust töötada mitmesugustes projektides, sealhulgas väikestes ja suuremates ettevõtetes.

  3. Startupid

    • Startupides on sageli tihedad meeskonnad, kus UX/UI disainerid saavad mitmekesiseid ülesandeid täita. Nooremspetsialistid võivad alustada ja areneda kiires tempo juures, kuna ettevõtted vajavad kiireid lahendusi ja paindlikkust.

  4. E-kaubanduse ettevõtted

    • Ettevõtted, mis tegelevad e-kaubanduse platvormide või teenuste loomisega, pakuvad suurepäraseid võimalusi nooremspetsialistidele, et töötada igapäevaselt kasutajaliideste ja ostukogemuste täiustamise kallal.

  5. Reklaami- ja turundusagentuurid

    • UX/UI disain on tähtis ka turundusmaailmas, kus reklaami- ja turundusagentuurid  pakuvad tööd disaineritele, et luua meelelahutuslikke ja tarbijasõbralikke digitaalseid tooteid.

  6. Mängutööstus

    • Mängutööstus pakub nooremspetsialistidele võimalusi töötada mängude kasutajaliideste ja kogemuste loomisel. 

  • Tallinna Ülikool (TLÜ)

    • Interaktsioonidisaini magistriõpe – TLÜ pakub magistriõppe programmi, mis keskendub kasutajakogemusele, interaktsioonidisainile ja digitaalsete toodete loomisele. Samuti on võimalik täiendada oma teadmisi erinevates disainivaldkondades.

    • Digitaalmeedia bakalaureuseõpe – See programm sisaldab UX/UI disaini, graafilist disaini, animatsiooni ja multimeediat, pakkudes laia ülevaadet meediavaldkonnast.

  • Eesti Kunstiakadeemia (EKA)

    • Interaktsioonidisaini bakalaureuseõpe – EKA-l on spetsialiseeritud õppeprogramm, mis katab UX/UI disaini, kasutajaliideste arendamise ja interaktiivsete teenuste loomise.

  • Tartu Ülikool (TÜ)

    • Infotehnoloogia ja digitaalse meedia programmid – Kuigi TÜ-l ei ole otseselt UX/UI disaini eraldi õppeprogrammi, on nende infotehnoloogia ja digitaalse meedia programmid seotud valdkonnad, kus õpetatakse ka kasutajakogemuse ja disaini aluseid.

  • Küsi lisainfot

    Eriala ja õppekavaga seotud küsimuste korral pöördu:

    Signe Vedler

    IT Akadeemia juht
    Küsi lisainfot

    Sisseastumise ja kutsevalikuga seotud küsimuste korral pöördu:

    Helen Johanson

    Tugikeskuse juht
    Kopli 1 Põllu 11