Innovatiivne kursus tõi Tartu Rakendusliku Kolledži pagar-kondiitrite õppekavasse digioskused ja tootmistarkvara kasutuse
Aastal 2024 võttis Tartu Rakenduslik Kolledž vastu uuendusliku väljakutse – laiendada pagari- ja kondiitrieriala õppekava innovaatilise IKT kursusega, et valmistada tulevasi spetsialiste ette tänapäeva tootmistarkvara ja digioskuste rakendamiseks pagari- ja kondiitritööstuses. Projekt “Pagari- ja kondiitritoodete tehnoloogia õppekavasse IKT-mooduli väljatöötamine ja piloteerimine” esitati Haridus- ja Noorteameti 2023. aastal välja kuulutatud innovatsioonikonkursile, mille tulemusena sündis koostöös ettevõttega Directo uus Moodle kursus, eesmärgiga pakkuda nii õpilastele kui õpetajatele teadmisi ja praktilisi oskusi tootmise planeerimisest ja kulude juhtimisest. Directo esindaja abiga viidi läbi 40-tunnine koolitus, mille järel said kursuse juhtõpetajad Anneli Ummik, Lilija Suburg, Gerda Ode, Ülle Soeson ja Maarja Lebedev valmistada ette õppematerjalid, mida neil oli võimalus 2024. aasta sügisel esimest korda õpilastega piloteerida.
Kursuse loomise väljakutsed ja õpetajate kogemus
Kursuse ettevalmistusprotsess osutus õpetajatele mitmes mõttes väljakutseks, ent see andis ka hindamatuid kogemusi. Anneli ja Lilija sõnul oli tarkvara põhjalik õppimine ja selle õppekavasse põimimine töömahukas, kuid inspireeriv. „See oli meie jaoks midagi täiesti uut – õppisime mitte ainult tarkvara kasutama, vaid ka selle kaudu õpetama ja õpilasi juhendama,“ räägib Anneli. Ta lisab, et tänu Directo toodetud õppevideotele ja põhjalikule nõustamisele said nad üles ehitada süsteemse, kuid paindliku õpikeskkonna, mis vastab ka reaalsete tootmisprotsesside vajadustele.
Kursuse piloteerimine õppetöös ei olnud õpetajate jaoks mitte ainult professionaalselt rikastav, vaid ka väga õpetlik. Lilija meenutab üht meeldejäävat hetke kursuse käivitamisest: „Leidsin end ühel hetkel koos 50 õpilasega samas keskkonnas, kõik töötamas samade protsesside kallal. Tabasin end mõttelt, et kuidas see toimima hakkab, kuid kõik sujus ja saime hindamatu kogemuse, et kursust veelgi kasutajasõbralikumaks muuta.“ Samas toob Lilija esile, et suure grupiga töötamine nõudis ka pidevat kohanemist. Näiteks tarkvaraprogrammi ootamatud tehnilised probleemid õpetasid õpetajaid olema leidlikud, vahetades ülesandeid jooksvalt ja naastes probleemide lahendamise järel katkenud teemade juurde. Piloteerimisprotsess andis ka ühe täiesti uue kogemuse, mida nad ise nimetavad „Tagurpidi tarkuseks“ – kui kuskil on andmetes sisse tulnud viga, siis minnes samm-haaval tagasi, on kõik vead leitavad ja parandatavad. See on oluline teadmine ka õppijatele, mis annab enesekindluse töökeskkonnas. Õpetajad tõdevad, et kursus on toonud kaasa ka palju isiklikke õppetunde ja arengut.
Tulevikuplaanid ja koostöös peituv jõud
Projekti eestvedaja ja toiduainete tehnoloogia osakonna juht Merle Truupõld rõhutab projekti suurust ja tähtsust: „Uus kursus arendab digioskusi nii meie õpetajatel kui õpilastel ja aitab kindlasti oluliselt tõsta koolilõpetajate konkurentsivõimet tööturul.“ Truupõllu sõnul oli koostöös ettevõtjatega moodsa ja praktilise õpikeskkonna loomine tähenduslik samm.
Anneli ja Lilija kogemused kinnitavad, et uue kursuse loomise õnnestumiseks on vajalik tugev koostöö ja toetus kolleegidelt. „Kogu meie tiim – alates Directo esindajatest, kolleegidest kuni meie osakonnajuhatajani – on olnud kursuse ülesehitamisel hindamatuks toeks,“ ütleb Anneli. Lilija lisab, et projekti õnnestumine ei ole ainult Tartu Rakendusliku Kolledži seinte vahel – loodetavasti saavad seda väärtuslikku kursust kasutada tulevikus ka teised kutsekoolid, et viia erialased oskused uuele tasemele ning kursust kohandades, saavad sellest kasu ka teised valdkonnad, mitte ainult pagar-kondiitrid.
Edaspidi plaanibki Tartu Rakenduslik Kolledž loodud Moodle’i kursust teistele kutsekoolidele tutvustada, et levitada tootmistarkvara kasutamist. Lisaks on ambitsioon esitada projekt “E-kursuse kvaliteedimärk 2025” konkursile. Truupõllu sõnul on kursus toonud õppekavva täiesti uue mõõtme, kus digioskused ja erialaõpe on sümbioosis ning näidanud tulemuslikku ja entusiastlikku koostööd ettevõttega Directo.
Projekt “Pagari- ja kondiitritoodete tehnoloogia õppekavasse IKT-mooduli väljatöötamine ja piloteerimine” viidi ellu Euroopa Liidu taasterahastu NextGenerationEU vahenditest taaste- ja vastupidavusrahastu komponendi 1 „Ettevõtete digipööre“ reformi 2 „Oskuste reform ettevõtete digipöördeks” toetuse andmise tingimuste alusel.